באנר שמאל
4mum 130x488
דף הבית / הבלוג של רוני- מדריכת צלילה / איזון בצלילה/ רוני ירושלמי

איזון בצלילה/ רוני ירושלמי

איזון

הרבה מהאנשים שמבקרים בפורומים ובאתרי אינטרנט בתחום הצלילה נתקלים בהרבה מאד מאמרים על איזון. למה זה קורה? הסיבה האמיתית היא שאחד הדברים החשובים ביותר שעל הצולל ללמוד זה איזון. ברגע שצולל נמצא בציפה ניטרלית (אינו צף ואינו שוקע), הוא בעצם במצב של שליטה על העומק שלו ללא מאמץ, וללא מאמץ, זהו המפתח בצלילה. לא סתם אמרו לכם שצלילה זה ספורט לעצלנים. מאמץ בזמן צלילה עלול להוביל לנשימה מאומצת, לצבירת חנקן גבוהה יותר וגמר אוויר בלתי צפוי.

ברגע שצולל לא מודע לאיזון שלו הוא בעצם לא מודע לתנוחה שלו ולתנועות שלו. צולל כזה עלול למצוא את עצמו מאד מהר על פני המים תוך כדי ביצוע של עלייה מהירה, או בעומק שהוא לא תכנן להגיע אליו ואינו יודע איך לצאת ממנו.

בנוסף חוסר השליטה בתנועה במרחב התת מימי מובילה פעמים רבות לפאניקה של הצולל.

אז איך עושים את זה? איך מתאזנים?

משקולות

קודם כל עליכם לחשוב על המשקולות. כמות משקולות שאינה מתאימה עלולה להקשות על האיזון ואף להפוך אותו למשימה בלתי אפשרית. מומלץ לעשות בדיקת משקולות לפני כניסה למים. כאשר אתם מחליפים חליפה, כאשר אתם צוללים בים שונה או כאשר משקל גופכם השתנה עליכם לבדוק מחדש את כמות המשקולות הדרושה לכם. רצוי להתייעץ עם מדריך מוסמך שיעשה איתכם את בדיקת המשקולות לוודא שאתם עושים אותה נכון. בנוסף עליכם למקם את המשקולות במקום הנכון בגופכם כדי שלא יקשו עליכם במהלך הצלילה עם תנוחת הגוף. לפעמים צריך לנסות מספר מיקומים לחגורה כדי למצוא את המיקום הנוח ביותר לגופכם.

שליטה בתנועה

זה נשמע מצחיק, אבל רוב האנשים שנכנסים למים בפעמים הראשונות לא כל כך שמים לב שהם מזיזים את הידיים והרגליים בלי כוונה. במים כל תנועה בעצם מזיזה אותך, כשאנחנו זזים אנחנו גם משנים עומקים וכתוצאה מכך את נפח האוויר במאזן ובעצם לא מאפשרים לעצמנו למצוא את נקודת האיזון. חשוב מאד לנשום עמוק, להרגע ולחשוב על כל תנועה שלנו במים. מומלץ לשלב את הידיים כדי להמנע מלהזיז אותן ללא צורך. ותמיד לזכור, במים זזים לאט לאט ורגוע, אנחנו לא ממהרים לשום מקום.

bouyancy-2

נשימה

הריאות שלכם הם בעצם גם סוג של מאזן. בעזרת שליטה בנשימה תוכלו לשלוט בתנועה שלכם ברמה הרבה יותר גבוהה. כאשר אתם בציפה נייטרלית נשימה עמוקה מעלה אותכם טיפה למעלה, וכך למשל תוכלו רק בעזרת נשימה לעבור מעל אלמוג. ריקון הריאות יוריד אותכם טיפה למטה, ותוכלו להתקרב בעדינות לדג החמוד שרציתם לראות בלי להפריע לו. בנוסף נשימה מאפשרת לכם לבדוק את האיזון (זוכרים בקורס שאמרו לכם לשכב, לנשום פנימה ולעלות למעלה? – אז כזה) אם תעצרו תנועה ותהיו מודעים לנשימה שלכם בעצם תדעו אם אתם מאוזנים או לא, ואיך לתקן את האיזון.

תנוחת גוף

תנוחת הגוף שלכם בעצם קובעת לאן אתם שוחים, וכמה התנגדות אתם יוצרים בינכם לבין המים. בעצם כמה מאמץ אתם משקיעים כדי להגיע לאן שאתם רוצים. צולל צריך להיות מאוזן ומהודק וכך הוא בעצם חותך את המים בצורה הטובה ביותר. אנחנו צריכים לחשוב על כל הגוף מהראש עד הסנפיר. בעצם הכיוון אליו מופנה הראש הוא הכיוון אליו אנחנו הולכים והכיוון אליו דוחף הסנפיר הוא המקום שבו נסיים, וככל שהגוף באמצע יהיה יותר ישר אנחנו נתנגד כמו שפחות למים, ובעצם נבזבז הכי פחות אנרגיה.

וטיפ אחרון.

תכירו את התאוריה, דעו מה קורה לכם במים, אל תמהרו לשום מקום גם ככה צריך להסתכל טוב כדי למצוא את הדגים הכי מיוחדים וקחו את הזמן להרגיש את האיזון. בסופו של דבר מי שמכיר את התחושה החסרת מאמץ שמקבלים שמוצאים את הציפה הנייטרלית, לא יהיה מוכן לוותר עליה לעולם. קחו את הזמן, תדעו איך זה מרגיש ואז ברגע שזה יעלם ישר תרגישו ותוכלו בקלות לתקן את עצמכם על ידי לחיצת כפתור או לקיחת נשימה.

בהצלחה!

להתמחות איזון ופעילויות צלילה נוספות אתם מוזמים ליצור קשר – רוני – 053-5262605

סרטון קצר – איך נראה איזון מושלם ⇓

רכישת ביטוח צלילה

אולי יעניין אותך גם:

שיא העולם בשחיה

צפו – שיא עולם חדש – שחיה למרחק בשאיפת אויר אחת – בים פתוח

שיאן העולם שובר את השיא שוב ויש גם שיאנית עולם! באתר הרשמי של גינס פורסם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Search Engine Submission - AddMe