בטיחות בצלילהחדשות

ארוע בטיחות בצלילה – דיקומפרסיה במהלך צלילה בקטאר

עומס חום והתייבשות מגבירים את הסיכוי לדיקומפרסיה

הארוע פורסם בקבוצת צלילה בקטאר ומתורגם מאנגלית (ללא פרשנות שלנו). נראה כאילו הרבה דברים השתבשו, אך מסקנה אחת ברורנ, תמיד לנקוט משנה זהירות כאשר צולל מבקש עזרה רפואית.

אירוע מחלת דיקומפרסיה  – יום שישי 1 בספטמבר 2017

למרבה הצער אני צריך לדווח על האירוע DCI.

תיאור הארוע: עשינו שתי צלילות באתר צלילה שנקרא Terry’s Tug (אתר שיש בו ספינה טבועה – ראו סרטון וידאו למטה) אשר נמצא ממזרח לחופי נסיכות קטאר במפרץ הפרסי. הצלילות היו לעומק מרבי של 31מ’. שתי הצלילות היו עם ניטרוקס 33%, גז המתאים לעומק זה. זמן ההפסקה בין הצלילה היה 1:20 שעות.  שתי הצלילות ללא כניסה לדיקומפרסיה.

במהלך הצלילה השנייה היה קטע אחד של עליה מהירה יחסית מ 20 מ’ ל – 12 מ’ במהלך ניפוח מצוף (עליה בים כחול). עצירת הבטיחות הייתה בעומק של כ – 5 מ’ ונמשכה 3 דקות. הצולל שתה מים בין הצלילות ולא נראה כי הוא סובל מהתיבשות.

כמה דקות לאחר שעלה אל פני המים הוא החל לדווח על כך שאינו חש טוב וציין שסובל מכאבים בצד הימני של החזה ותחושת עייפות/ נמנום כלשהי. בנפגע בוצעה בדיקה מהירה, בדיקת תנועת העין, תגובה של שרירי הפנים, בדיקת כי הצולל מודע למצבו / ערני, בדיקת הזרועות וכוח שריר הזרוע נמצא נורמלי.

אבחון ראשוני העלה כי ככל הנראה הצולל סובל מדיקומפרסיה קלה שנגרמה על ידי שילוב של התייבשות ומכת חום. הצולל הועבר לחלק האחורי של הסירה וניתן לו מיכל נייטרקוס 50% לנשום אויר מועשר בחמצן ועודדו אותו לשתות מים. הצוות הכין את ערכת החמצן ואת הצולל השכיבו כדי שינוח. שאר הצוללים הועלו לסירה, העוגן הורם, והסירה הפליגה בחזרה לכיוון החוף. צולל נוסף ישב ליד הנפגע כל הדרך הביתה על מנת לוודא שמצבו לא מתדרדר.

כבר במהלך ההפלגה חזרה נמסרה הודעה למשמר החופים שם ביקשו לדעת אם – “אנחנו קוראים לאמבולנס או לא?” בשלב זה הנפגע התבקש לעמוד, לבדוק סחרחורת ולחץ דם. הנפגע עמד ודיווח על הרגשה טובה יותר. הוחלט לא להתקשר לאמבולנס.

עם ההגעה לרציף הועבר הנפגע למכוניתו והמזגן ברכב הופעל. במהלך ההליכה הקצרה מהסירה למכונית, הנפגע החל להרגיש רע, והיה עליו לשבת. הוחלט בשלב זה כי הנפגע זקוק לעזרה מקצועית, ויש לנהוג ישר לבית החולים. לאחר כ- 20 דקות, הפצוע הועבר לבית החולים ונשאר להשגחה וטיפול במהלך הלילה. אחרי שקיבל נוזלים באינפוזיה וטופל במסיכת חמצן, שוחרר למחרת אחר הצהריים.

תגובת הצוות והדרכה החירום שעבר צוות הסירה עבדו היטב, אך כמו בכל מקרה יש לקחים:

  1. לנפגע היה צריך לתת 100% חמצן על הסירה מיד
  2. היה צריך לקרוא לאמבולנס מתחנת משמר החופים כבר במהלך ההפלגה ולא להמתין להגעה לחוף (אם אתה חושב שאתה צריך לקרוא לאמבולנס, אתה צריך לקרוא לאמבולנס!) אמבולנס היה מזרז את הגעת הנפגע לבית החולים.
  3. לעולם אל תשאל נפגע אם הוא זקוק לאמבולנס! במיוחד אם הוא גבר (כך במקור!)
  4. להיות זהיר ולשים לב לסימנים של התייבשות. במים חמים חשוב להבין כי הגוף “מזיע” מתחת למים ובנוסף, הגז שאותו אנו נושמים מיבש וגורם לאבדן נוזלים נוסף מהגוף.
  5. להיות מודעים לעומס החום:

– חשוב לשתות יותר מים ממה שאתה חושב שאתה צריך.

– אין לצרוך יותר מדי משקאות מתוקים

– עומס חום יכול פגוע בך באופן בלתי צפוי.

– רצוי לנוח בתדירות גבוהה יותר ולזמן ארוך יותר מהרגיל.

  1. ניפוח מצוף במים כחולים דורש מיומנות. חשוב להתאמן על כך, ובכל מקרה קל יותר לנפח מצוף מנקודה בקרקעית או מעל שברי הספינה אליה צללת.
  2. הגדלת הזמן בעצירת הבטיחות תסייע להגדיל את מקדמי הבטיחות, מומלץ במיווחד לאלו שכבר עברו את תקופת ההתבגרות.
  3. “אנשים תחילה”, נפגע צריך להיות מפונה לבית החולים מיד!
  4. 100% חמצן היה צריך להיות מסופק לנפגע מייד על הסירה ולשלוח אותו לבית החולים עם הערכה הזו עד שיגיע לטיפול מקצועי.

סרט וידאו של צלילה באתר (לא קשור לארוע המתואר):

תגיות

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Search Engine Submission - AddMe
Close