שופינג יבש לאנשים רטובים – המדריך למתחילים/ רוני ירושלמי

הרבה אנשים שואלים אותי איך אפשר לבחור ציוד צלילה על יבש?

הרי בחנות אתם מודדים ובודקים ואז מגיעים למים ויש דליפות או שהציוד שהמליצו לכם עליו ושילמתם ממיטב כספכם פשוט לא מתאים למה שאתם צריכים. כמובן שאם יש לכם את האופציה תמיד עדיף להתנסות בציוד במים לפני שקונים אבל לרוב אין לנו את האופציה. אז איך עושים את זה?

אז בוא נתחיל במסכה.

יש בשוק אלפי סוגי מסכות שכל אחת מהן מתאימה לסגנון אחר של פרצופים וגם לסגנון אחר של צלילה (חופשית, ספורטיבית וטכנית) לצלילה חופשית תמיד עדיף מסכה עם שטח פנים קטן כדי שכאשר תשוו לחצים במסיכה כדי להמנע ממעיכה בעצם תשתמשו בכמה שפחות אוויר. גם בצלילה טכנית העניין מומלץ. בצלילה ספורטיבית שטח הפנים הוא רק עניין של נוחות, אבל עדין חשוב שהמסכה תתאים לפנים.

מסכות שמתאימות לצלילה צריכות זכוכית מיוחדת שעומדת בלחצים אטמוספרים שאנחנו מתמודדים איתם. זוהי זכוכית tempered ועל עדשת המסכה כתובה המילה הנ"ל או האות T כדי לסמן שהזכוכית מתאימה.

כדי לוודא שהמסיכה מתאימה לפנים שלנו אנחנו נרצה לבדוק וואקום, נצמיד את המסכה לפנים ללא הרצועה וננשום פנימה מהאף. כאשר אנחנו עוצרים את הנשימה ומזיזים קצת את הראש לצדדים המסכה אמורה להשאר על הפנים שלנו. אם אין תחושת וואקום המסיכה לא מתאימה לפנים שלנו. אנחנו נרצה גם טווח ראיה גדול ונשתדל לא לקחת מסכות שהן קטנות עלינו. מסיכה טובה מכסה את רוב הפנים ולא מתרכזת באיזור העיניים והאף בלבד.

חליפה

כולנו כמעט מעדיפים חליפת צלילה שבה אנחנו יכולים להריח רק את הפיפי של עצמנו ולא לקחת חליפה מושכרת.

כשאנחנו בוחרים חליפה אנחנו חייבים להתייחס לתנאי הסביבה שבה אנחנו צוללים. חליפות מגיעות בעובי ובגזרות שונות.

ככל שהטמפ' במים יותר נמוכה כך נצטרך יותר נאופרן שיגן עלינו ולהיפך. באילת טמפ' המים נעה בין 21-28 מעלות, זה אולי נשמע לכם חם אבל אחרי 40 דק' במים בלי הגנה לכולם כבר קר. חליפת חורף מתאימה היא 5 מ"מ ארוכה, רצוי אחת שבאה גם עם כובע, וחליפת קיץ מתאימה יכולה להיות 3 מ"מ קצרה או ארוכה.

כשאתם מגיעים לחנות ומודדים את חליפת הצלילה היבשה שמעולם לא ראתה מים – זה קשה. אפילו מתסכל לפעמים מכיוון שחליפת צלילה אפקטיבית חייבת להיות צמודה. אל תתאיישו ואל תתביישו לבקש מהמוכר או מהמדריך לעזור לכם להכנס לתוך החליפה. חליפה שמתאימה אמורה להרגיש בחנות כאילו שנכנסתם לקונדום. ודאו כי באזור הצוואר יש לכם מקום לנשום ואתם לא נחנקים והחליפה מתאימה. אם אתם באמת לא מצליחים נסו מידה אחת גדולה יותר. יש גם תמיד את האופציה הטיפה יקרה יותר אבל בהחלט צבעונית יותר של הזמנת חליפת  צלילה לפי מידה שתהיה תפורה בדיוק לגוף שלכם.

זכרו חליפה לא צמודה היא חליפה לא אפקטיבית.

סנפירים

קודם כל – דעו את מידתכם ותמדדו את הסנפיר. עשו איתו קצת תנועות של טילוף ממש כמו בצלילה, וודאו שהוא באמת יושב טוב ולא זז יותר מידי או לוחץ על הרגל. לצלילות חוף תמיד עדיף שיהיו לכם נעלי צלילה וסנפירים שמתאימים לנעל. למרות שאם אתם צוללנים מתחילים שצוללים מסירה אני בהחלט ממליצה על שימוש בסנפירי רגל באורך בינוני שאינם כבדים כדי שהתנועה במים תהיה נוחה ברמה הגבוהה ביותר.

אבל רובנו עושים את הצלילות שלנו מהחוף ולכן אנחנו צריכים נעלי צלילה כדי להגן על עצמנו מאבנים אבנונים וקיפודי ים בכניסה וביציאה מהמים ולכן צריך סנפירים שמתאימים.

רצועות הסנפיר היא נוחות בלבד ואפשר גם להחליף ברוב הסנפירים רצועה בזול מאד ולכן אין צורך לדאוג לזה יותר מידי. צורת הסנפיר והמשקל שלו הם מה שחשוב.

כל מי שמעוניין בצלילה טכנית בעתידו עדיף שיקנה סנפירים מסוג ג'ט פין (אני אישית ממליצה על של סקובה פרו אבל גם שאר החברות שמייצרות אותן טובות) זהו סנפיר כבד בעל כוח רב שמסוגל להזיז אותכם גם כשיש לכם 5 מיכלים על הגב.

לצוללים ספורטיבים מגוון רחב יותר. סנפיר קשיח הוא לפעמים קשה יותר לתנועה בתחילת השימוש ואולי תתפס לכם קצת הרגל אבל במקרה ותתקעו בזרם סנפיר רך עלול להיות לכם בעייתי ועדיף להתרגל. כל החברות מייצרות אותם והם גם הזולים יותר שיש בשוק, בלי יותר מידי סיבוכים וחורים. סנפיר שיש בו יותר מידי סיבוכים יש לו גם בלאי מאד גבוהה, כל חומר שהוא אינו פלסטיק רוב הסיכויים שיקרע או ישבר לכם יחסית מהר ותמצאו את עצמכם עם סנפיר מעוצב, יקר ושבור.

לכו על הפשטות.

מחשב צלילה

מחשבי צלילה זה צעצוע יקר, וממש ממש מבאס לקנות אחד ואז צריך לשדרג. שימו לב שהמחשב שאתם  קונים מתאים לסוג הצלילות שאתם עושים כרגע ומתכננים לעשות בעתיד. (האם למחשב יש נייטרקוס? תערובות שונות? האם הוא מתאים למערכת ציוד שאיתה אני צולל?) המחשב צריך להיות נוח וברור לקריאה כדי שמתחת למים במבט קטן תוכלו להבין את מצבכם. שימו לב לעומק אליו מחשב הצלילה יכול להגיע ואם זה מתאים להכשרה שלכם וודאו שיש אופציה לכבל שמתחבר למחשב כדי שתוכלו לנהל יומן צלילות אלקטרוני.

צילום של אריה קזצין באתר המערות באילת

צולם ע"י אריה קזצין באתר המערות באילת.

זה הבסיס. משם אנחנו מתחילים ואז ממשיכים הלאה וקונים גם מאזן מערכת נשימה ומיכל (ציוד אשר דורש תחזוקה ובדיקות שנתיות ומומלץ לצוללים מתקדמים יותר אשר צוללים באמת הרבה)

זכרו אחרי כל צלילה לשטוף את הציוד שלכם במים מתוקים ולייבש אותו בצל כדי שישמר לכם הכי טוב שיש.

להתייעצות בקשר לקניית ציוד צלילה, קורסים ופעיליות צלילה אפשר לפנות אלי ואעזור בשמחה.

רוני ירושלמי

רוני ירושלמי

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Search Engine Submission - AddMe
דילוג לתוכן