האם צלילה חופשית מסוכנת? – חלק ב’/ אסף בנדל

חלק שני העוסק בגורמי הסיכון בצלילה חופשית

בס”ד

בחלק הקודם סקרנו מספר גורמי סיכון הקיימים בצלילה חופשית ובצלילת מיכלים, כדי לדון בשאלה – האם צלילה חופשית מסוכנת. הגורמים שהזכרנו עד כה, הם דקומפרסיה, שכרון מעמקים וחבלות לחץ – לחלק א’ של הכתבה לחצו כאן. בחלק זה נעסוק בשלשה גורמי סיכון נוספים, ובדרכים להתמודד איתם.

1.    ציוד לקוי

אחד מהגורמים השכיחים בתאונות בצלילת מיכלים הוא שימוש בציוד פגום ולא מתוחזק כראוי. הציוד בצלילה החופשית הוא פשוט יותר, אין כאן מיכלים, וסת ומאזן, וגם לא מערכות מכאניות מורכבות, אלא רק מסיכה, חליפה, סנפירים, חגורת משקולות, רצוי גם מצוף בטיחות וחבל. לכן, תאונות כתוצאה מציוד לקוי נדירות יותר בענף זה. בכל אופן, תמיד יש להקפיד על צלילה עם ציוד תקין כדי למנוע תקלות.

2.    גורמים חיצוניים ופנימיים

תאונות צלילה יכולות להתרחש כתוצאה מגורמים חיצוניים כגון תנאי ים ומזג אוויר, מפגש עם כלי שיט ובעלי חיים ימיים. כמו כן, תאונות יכולות להיגרם כתוצאה מגורמים פנימיים, גופניים ונפשיים, כגון התייבשות, חולי, עייפות, לחץ, חרדה וכדומה. המניעה, כמובן, היא בהקפדה על צלילה בתנאים נאותים.

3.    עילפון

נסיים בגורם המרתיע ביותר, והייחודי לשהייה מתחת למים בעצירת נשימה – העילפון.

עילפון, או איבוד הכרה, נובע מלחץ חלקי נמוך של החמצן בגוף. העילפון יכול להופיע גם בצורה של איבוד שליטה מוטורי (“סמבה”), שהוא איבוד הכרה חלקי, ממנו יכול הצולל לפעמים לצאת בכוחות עצמו.

החשש לעילפון גובר במיוחד בסוף הצלילה, כאשר כמות החמצן הולכת ופוחתת, בשילוב עם ירידה פתאומית בלחץ הסביבתי, במיוחד בעשרת המטרים האחרונים שבעליה אל פני המים, מה שגורם לירידה פתאומית בלחץ החלקי של החמצן. עילפון זה נקרא “עילפון מים רדודים”. איבוד ההכרה יכול להתרחש גם על פני המים, מיד לאחר סיום הצלילה.

במקרים רבים, נובע העילפון מביצוע נשימה לא נכונה לפני הצלילה. נשימה זו מכונה “היפר-וינטלציה”, נשימת יתר. זוהי נשימה מהירה מידי או עמוקה מידי לפני הצלילה, המורידה את רמת הפחמן הדו חמצני בגוף. הפחמן הדו חמצני מסייע לעצירת הנשימה ולצלילה, והוא גם אחראי לסימנים הגופניים לסיום הצלילה בזמן בטוח. נשימת יתר אינה מכניסה לגוף “יותר חמצן”, והיא פוגעת בעצירת הנשימה ומסכנת את הצולל.

כדי להימנע מעילפון, ומשאר גורמי הסיכון שהזכרנו, יש להקפיד על מספר כללי בטיחות אשר נלמדים בהרחבה בקורס צלילה חופשית.

כדי להימנע מעילפון בצלילה החופשית יש ללמוד, לתרגל ולבצע נשימה נכונה לפני וגם אחרי הצלילה, נשימות מיוחדות המונעות עילפון באופן משמעותי. ישנם גם אימונים יעודיים לשיפור זמן עצירת הנשימה.

כמו כן, יש להקפיד על צלילה בטווח הבטוח של גבולות היכולת האישיים, להקשיב לגוף, ולהכיר את הסימנים הגופניים המאותתים על סיום הצלילה. גם לאופן התנועה במים יש השפעה על עצירת הנשימה, ועל בטיחות הצלילה.

הכלל החשוב ביותר, המונע את רוב התאונות – לעולם לא לצלול לבד!!! עילפון מים רדודים אינו שכיח, אבל הוא עלול להתרחש. כאשר עילפון קורה בנוכחות בן זוג היודע להשגיח ולחלץ, הדבר מסתיים בסיוע לצולל לחזור לפני המים, שם הוא יחזור להכרה. לעומת זאת, ללא נוכחות בן זוג, הדבר עלול ההסתיים באסון.

צלילה חופשית עם בן זוג

עילפון בצלילה נגרם בד”כ כתוצאה מחוסר הקפדה על כללי הבטיחות. וכמעט כל התאונות הקשות בצלילה חופשית, נגרמו משילוב של עילפון עם צלילה ללא צולל בטיחות – צלילה ללא בן זוג.

צלילה עם בן זוג תורמת גם לתחושת הבטיחות, לרגיעה, לשיפור היכולת ולהנאה. רצוי להוסיף גם מצוף בטיחות וחבל, לתוספת ביטחון, ולשיפור מהיר יותר.

לסיכום

אז האם צלילה חופשית מסוכנת? זה תלוי בנו. אם לא נקפיד על כללי הבטיחות, ואם נצלול ללא ידע מתאים, וללא בן זוג, זו אכן לקיחת סיכון מיותרת, כמו בכל פעילות שיש בה גורמי סיכון.

לעומת זאת, כאשר שומרים על כללי הבטיחות, וכאשר מקפידים על נשימה נכונה, על השוואת לחצים, על צלילה בגבולות ובתנאים המתאימים, ובמיוחד, כאשר מקפידים לצלול רק עם בן זוג (!!!), אז מדובר בספורט בטיחותי, רגוע ומהנה, תחביב המקנה הרפיה, שליטה עצמית, הקשבה פנימית ועוד איכויות גופניות ומנטליות נוספות.

אסף בנדל הוא מדריך צלילה חופשית ב צָלוּל – צלילה חופשית באילת.

אתר: https://tsfreediving.com/

טל’: 050-3314033

מועדון צלילה חופשית צלול

פייסבוק: https://www.facebook.com/Tsfreediving/

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל פונט
ניגודיות
Search Engine Submission - AddMe