החשיבות והגישה לתחקיר צלילה/ YARDEN SHUKRUN

צללתם? גם כשהכל היה מעולה....חשוב לדבר על מה היה ולהפיק לקחים

מסקנות מפעולה שגרתית עוזרת לשיפור מתמיד

רבים מאיתנו במהלך חיי היום-יום עשויים לעלות על ההגה ולצאת לנהיגה בסביבות שונות ובמצבים שונים הכוללים דרכי כורכר, עיקולים, עליות וירידות, יציאות לעקיפה ונסיעות בעיר. במקרים רבים הנסיעה תראה כיציאה לכיוון הנקודה הרצויה, היעד, וחזרה לנקודה ממנה הכל התחיל.
יש משהו שנמצא בין שתי הנקודות האלה שנקרא – תהליך. 
אם אחרי כל נסיעה היינו יושבים, מנתחים ומתחקרים את הנקודות הקריטיות "בתהליך" הנסיעה בהתאם לסביבה שבה נסענו, סביר להניח שאיכות הנהיגה שלנו, קצב ההתקדמות והסקת המסקנות היה מהיר ואיכותי יותר וניתן היה ליישם את המסקנות כבר בנסיעה הבאה.

ברור לכולם שאני מקצין כי בקצב החיים בו אנו חיים לא באמת יש את הזמן לשבת ולסכם כל נסיעה, אך דמיינו לעצמכם אם היינו מייחסים חשיבות קטנה לכל פעולה שוטפת שיוצא לנו לעשות ומריצים תסריט מלמד בראש גם אם זה לכמה דקות, יכול להיות שדברים היו נראים אחרת, אבל ברור לי, שאנשים לא באמת עושים את זה.

נרד אל מתחת למים – תחקיר צלילה

בצלילה, כמו בנסיעה, ניתוח ה'תהליך' והסקת המסקנות הוא בעל ערך עליון ותרומה רבה לגרף ההשתפרות של הצולל. לצערי, רבות הפעמים בהם ראיתי צוללים שלא יושבים ומדברים על מה שהיה, וחבל שכך.
בצלילה ובעיקר בצלילה מתקדמת שרמת המיומנות והפרקטיקה במים חייבת להיות גבוהה ומדוייקת עם שילוב של משמעת עצמית ודפוס התנהגות רציני, הכלי החזק ביותר שדרכו תתבצע הסקת המסקנות ותורגש הצמיחה וההשתפרות יהיה תמיד באמצעות תחקיר צלילה מעמיק וממוקד המתייחס לא רק לחלק הרטוב של הצלילה אלא גם לתכנון והתדריך שבוצע לפניי.

הולכים לצלול, מה לפני ומה אחרי? 

**מציין שמשתמש במונחים מקצועיים שרובכם בטח מכיר ובמידה וחלקכם לא מכיר, תשאלו**

אשתף בסכמת תחקיר לצלילת דקומפרסיה בים פתוח שיכולה למקד את צוות הצוללים בתהליך ביצוע התחקיר.
לפני הכל, עדיף שיהיה צוות צוללים קבוע, אשר מכיר אחד את השני מתחת למים ובמידה וצוות הצוללים חדש אחד לשני, מומלץ, ולטעמי, בגדר חובה לבצע מספר צלילות NDL (צלילה ללא כניסה ל-דקומפרסיה) כדי להכיר ולהבין איך מגדירים לכל אחד את תחום האחריות שלו באותה צלילה.
מומלץ לכתוב את התדריך על דף/מחשב ולצרף אותו ככלי שיכול לשמש בצורה ויזואלית את השוואת התכנון אל מול הביצוע.
במידה והצלילה הייתה צלילת מחשב יש לצרף את המחשב שמציג את פרופיל הצלילה בצורה ברורה ונועד בין היתר כאמצעי על מנת להבין מה היה בכל דקה בצלילה.
במידה והצלילה הייתה צלילת תוכנית (טבלה) בעלת פרופיל מרובע עם בוטומטיימר, נדרש לצרף את התוכנית הראשית, תוכניות החירום, ותוכנית החריגות.

חשוב וצריך בתחקיר הצלילה להתחיל ולהסתכל במבט לאחור על הלוגיסטיקה וההכנות לצלילה – התדריך, הרכבת הציוד, התחזוקה שלו ומבחינת התנהלות – איך הגענו לצלילה, באיזה מצב גופי, מה קדם לצלילה וכו'.
במהלך התחקיר  חשוב לוודא האם התדריך בוצע בסדר כרונולוגי ומסודר, מה ניתן לשמר ולשפר, וודאו האם הרכבת הציוד בוצעה בסביבה מוצלת בעיקר בימים חמים והאם נעשתה ביחד.

עיקרי התחקיר – תכנון מול ביצוע שמחולק לשלבים בסיסיים. כמובן שניתן להעמיק בכל שלב תמיד.

  • השגת מטרות הצלילה:
    מטרות צלילה הן חשובות והכרחיות, יכולות להיות הגעה ליעד מסוים, הגשמה עצמית, חקר ריף מלאכותי\טבעי או לחילופין צלילה שכוללת אך ורק תרגולות לשיפור היכולת. יש לוודא שהמטרה אכן הושגה, ובמידה ולא הושגה מה הם הגורמים שמנעו מאיתנו להשלים את הצלילה כפי שתכננו, כגון – צריכת גז, זמן, כשל בציוד. יש לחקור ולהבין איך ניתן לנהל את אותה הצלילה ולמצוא את הדרך להשגת המטרה, יש להבין שגם אם המטרה לא הושגה והגענו לגורמים מגבילים צריך לסיים את הצלילה ולהרדיד ולאחר מכן לדון ולמצוא את הדרך.
    תאונות בסביבות ותנאים שונים עלולות לקרות כאשר מזניחים את הגורמים המגבילים לטובת השגת המטרה בצורה לא מחושבת.

  • עמידה בפרופיל וגורמים מגבילים:
    נדבר על תכנון מול ביצוע – כלומר איך הצלילה שלנו הייתה בהשוואה למה שתכננו.
    השאיפה היא תמיד לצלול על פי התכנון ולהיצמד לעומק שהוסכם, לזמנים, לקצבי העמקה והרדדה, למסלול הצלילה והניווט ולצריכת הגז. כל זאת יתבצע על ידי הוצאת פרופיל הצלילה מתוך הלוגבוק של המחשב וניתוח מהלך הצלילה.
  • תרחישים יוצאי דופן:
    חריגות וסטיות, התנתקות מצוות הצוללים, איבוד בן זוג, חריגה מזמנים, אובדן גז, טעות בניווט, תנאי ים מפתיעים ויש עוד כמה, קורים ויקרו, כל עוד נלקחו בחשבון ויש סיכום מסודר ומספיק גז להתנהלות במצבים כאלו, ערכו השוואה כיצד תופעלה הסיטואציה בפועל מתחת למים ומה ניתן לשפר ומה יש לשמר – חשוב גם לפרגן לעצמנו, ומאידך להבין מה נעשה שגוי ומדוע, על מנת שכאשר נמצא את עצמנו בסיטואציה זהה נפעל בצורה שסוכמה ואף משופרת יותר כי התת מודע שלנו נחשף לה בעבר.
  • תקשורת:
    נבדוק איך בוצעו סימני ידיים, תקשורת פנסים, שפה כתובה, טאצ' קונטאקט (בתנאי ראות לקויה) – יש להבין האם התקשורת הייתה טובה ואיך אפשר לתקשר ולבנות תקשורת ברורה יותר, לוודא שעבודת הצוות בנקודות קריטיות (סיום זמן תחתית, החלפת גזים, חנית דקומפרסיה ועוד) בוצעה.
  • נקודות לשיפור אישי:
    חשוב במסגרת התחקיר לקבל הערות וללמוד מכל אחד ואחת בעיקר שחבר הצוות צופה בך מהצד ואם יש ביקורת לשיפור (ותמיד תהייה) כי אם לא כנראה "שנדרוך במקום". בין אם הביקורת פונה בהתנהלות הצולל לתפקיד שסוכם והוגדר ע"י כל חבריי הצוות בתדריך ואושר ע"י מוביל הצלילה ועד ליכולות, המיומנויות האישיות והטכניקה. חשוב מאוד לזכור שהגישה חייבת להיות מתוך ביקורת בונה ללא האשמות- האשמות יוצרות תסכול, בלבול ולעיתים עלולות להוריד את ביטחון הצולל, הרי אנחנו בני אדם בכל זאת.
  • צילום כאמצעי עזר לביצוע התחקיר:
    מצלמה היא אחד מכלי העזר הטובים ביותר שאפשר בכלל לדמיין, בעיקר בעקבות העובדה שניתן לרוץ אחורה,קדימה,לעצור,לעשות זום פנימה ולהעמיק במה שרואים. במהלך תחקיר הצלילה, כדאי לצפות במהלך כל הצלילה או להתמקד באירועים מסוימים  למדריכים שבינינו מאוד כדאי לעשות את השימוש בצילום החניכים שלכם, בעיקר בלימוד טכניקות ומיומנויות חדשות – על מנת להבין טוב יותר את שארע, ולתקן.

לסיכום:

 תחקיר איכותי ומעמיק יכול להציל חיים ולמנוע תצאונות שזה ערך לא פחות חשוב- אגב, באירגון DAN נוהגים לעלות באופן קבוע תחקירים על מנת ללמוד מהן. 
בעת ביצוע תחקיר חשוב לזכור שהמטרה היא לא למצוא אשמים אלא להשתפר. התחקיר חייב להיעשות בשפה בונה ולא מאשימה, מי שיודע להשתפר גם כשהוא לא בקורס יהפוך לצולל טוב יותר ולכן חשוב שגם כשלא במסגרת הקורסים, אנו צריכים מישהו שייתן לנו משוב וחניכה על מנת לצלול בצורה בטוחה ומהנה יותר.

כותב המאמר הינו מדריך באירגון SDITDI  מספר מדריך #23391

Shuki7474@gmail.com

המידע המובא כאן הינו שירות לציבור. אין לראות במידע, בתוכן, בסרטונים או בכל חלק אחר של האמור באתר כהמלצה לביצוע או אי ביצוע הוראות החוק, כללי ההתנהגות או נהלי הבטיחות של הארגון/ המועדון/ המדינה שבהם אתם צוללים. 

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Search Engine Submission - AddMe
דילוג לתוכן