צריכת אויר – הדרך אל האושר! או- “מי הזיז את מד הלחץ שלי?”/ בריאן הנסן – חלק א’

צריכת אויר – רקע

בעקבות כתבתו של בריאן הנסן על ניהול אויר בצלילה (לכתבה), ולבקשת הקוראים, סדרת הכתבות הזו תעסוק באיך לשפר את צריכת האויר בצלילה.

תמיד אמרו לנו איך לא לנשום, ומצד שני – את רובנו לא ממש לימדו איך לנשום. נראה מובן מאיליו שאנחנו יודעים לנשום נכון, ושאנחנו רק צריכים לא להפסיק. אבל האמת היא שרבים מאיתנו לא ממש יודעים לנשום,למרות מה שאנחנו חושבים – ולמרות שכבר מאות מיליוני פעמים שביצענו את הפעולה הזו. אם לומר את האמת, פעם כולנו ידענו לנשום נכון – אך חסרה לנו אולי מיומנות שליטה בנשימה. עם הזמן למדנו לשלוט בה – ועל הדרך סיגלנו הרגלים לא נכונים. עד שיום אחד המאמן או המורה לפיתוח קול או יוגה מלמדים אותנו שצריך “לנשום מהבטן”. כמדריך צלילה אני נתקל באנשים שטוענים שהם אינם מסוגלים לנשום דרך הפה – אלא רק מהאף. זה נכון, הם אינם מסוגלים לכך. באותו הרגע. אחרת כנראה שכל צינון פשוט היה מביא למותם… ובמקרה זה, הרגלים רעים פירושם קושי אדיר בצלילה. ואם לומר את האמת – נשימה מהפה צורכת פחות אנרגיה מנשימה דרך האף. בכל אופן, אם אתם קוראים את השורות האלו, אני מניח שזה בעקבות הרצון שלכם לשפר את צריכת האויר.מחשב צלילה - בריאן הנסן אז רבים וטובים לפני ניסו לענות על השאלה הזו כי היא מטרידה חניכים בקורס כוכב ראשון ממש כפי שהיא מטרידה צוללים שמעוניינים בשתי דקות יותר ב-100 מטרים. לא מעט נכתב על הנושא ובדרך כלל זה די חוזר על עצמו. כאן אנסה להיות קצת יותר חד, תקיף, ובעיקר – מעשי. אני אדבר על טכניקות ועל מה שעובד בשבילי. צריכת האויר שלי, אגב, טובה. סביב ה-10 ליטרים לדקה בד”כ (למחשבון) . חלק מהדברים כאן ייראו אולי שוליים, זניחים או מופרכים. חלקנו מקובעים על “אני מצליח להסתדר יפה מאוד גם ככה”. זה בסדר. אבל בסופו של יום, יש לכם מקום לשיפור? לרוב יש. במאמר שלפנינו אני מתכוון להציג את מה שעובד בשבילי. ניגע בגורמים השונים המשפיעים על צריכת האויר שלנו, ואיך מגוון שינויים שאנו יכולים לבצע, ישפיעו כולם על צריכת האויר שלנו. אז, יצאנו לדרך.

הכלל הראשון שאני חוזר עליו כמו מנטרה: לעולם אל תפסיקו ללמוד. בכוכב הראשון בקושי לומדים. אני לא מזלזל – רק מציין שזהו קצה המזלג. אף פעם אל תפסיקו ללמוד ולהתקדם. בכל קורס תשתפרו עוד קצת. הייתם מרוצים מהמדריך שלכם? קחו אותו כ”מנטור”. הצמדו אליו, התייעצו בו, למדו ממנו – ותנו לו ללוות אתכם ולהכווין אתכם עם השנים.

כלל שני: עבדו עם וסת איכותי, מכוון כיאות. וסת טוב ייתן אויר בצורה חלקה, ללא מאמץ. “טוב” תלוי באיכות הוסת ובתחזוקה וכיוון נכונים. לפעמים צוללים רוכשים ווסת מאוד יקר ומתאכזבים מאיכות הנשימה. נכון – “יקר” זו לא תמיד ערובה ל”טוב” – אבל דיון על וסתים בפעם אחרת. לפעמים צוללים נתקלים בווסת שנותן “יותר מדי” אויר. אך ווסתים רבים, גם איכותיים, פשוט לא מרגישים כמו שציפינו. אולי הווסת הקודם שלנו נתן יותר אויר. לא מרוצים מתפקוד הווסת שלכם? זה הזמן לקנות בירה קרה לטכנאי החביב עליכם, ולבקש ממנו לכוון את הווסת. לרוב מדובר בסיבוב של בורג. לפעמים כיוון הדרגה השניה היא אומנות – ואי אפשר לצפות מכל טכנאי שידע להבין או לקלוע בול לשגיונות של הצולל. סבלנות היא שם המשחק. אבל ווסת טוב, שנותן אויר בצורה חלקה, יפחית את מאמץ הנשימה שלנו באופן משמעותי, ויתרום לשיפור צריכת האויר שלנו.

שלוש: צללו מאוזנים. נשימה נכונה ואיזון הולכים יד ביד. איזון מונע מאמץ. להרחיב? איזון - בריאן הנסן

ארבע: הכנסו לכושר. עזבו שטויות. אחד הדברים הכי טובים שיכולים לקרות לנו בחיים הוא כושר גופני. היום יום מתמלא אנרגיה, ואנו נינוחים יותר. ובצלילה? אנחנו בטוחים יותר ויכולים לצרוך פחות אויר. זכיתי להכיר אנשים שצלילה, או יעד כלשהו בעולם הצלילה היו התמריץ שלהם להתחיל בפעילות גופנית. זה לא הכרחי, אבל זה משפר את כל החוויה. שחייה, ריצה, אופניים, פילאטיס… בחרו משהו שמושך אתכם והתמידו בו. יוגה, למשל, משפרת את הריכוז, שליטה בנשימה, גמישות ומחזקת את שרירי הליבה. מה שעוזר לא רק לצריכת האויר שלנו, אלא גם מקל עלינו לאורך היום – יותר קל לסחוב ציוד, והגב כואב פחות בסוף היום.

לסיכום חלק זה: בנו בסיס טוב לטכניקת הצלילה שלכם. השתמשו בציוד איכותי, תקין ומותאם לצרכים האישיים שלכם. לימדו להתאזן והקפידו על כשר גופני. כל אלו יסייעו מאוד לשיפור חווית הצלילה.

מחר בפרק הבא – שימור אנרגיה וסידור אופטימאלי של הציוד. 

כתבות נוספות

3 Comments

  1. לפי הכותרת חשבתי לתומי שאולי נלמד משהוא חדש.
    למרות שיש מספר טכניקות לשיפור צריכת האוויר לא שמעתי כאן שום דבר חדש.
    סתם בזבוז זמן לקרוא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל פונט
ניגודיות
Search Engine Submission - AddMe