האם צלילה חופשית מסוכנת?/ אסף בנדל

הצלילה החופשית הופכת פופלרית בשנים האחרונות. האם היא מסוכונת?

בס"ד

חלק א

צלילה חופשית היא צלילה בעצירת נשימה ללא מיכלי אויר. זוהי הדרך הטבעית והפשוטה לצלול, וכך צללו בני אדם במשך אלפי שנים. בשנים האחרונות, ענף הצלילה החופשית תופס תאוצה רבה, ברחבי העולם וגם בארץ, והוא משמש כתחביב של הנאה ושל רגיעה, כפעילות ספורטיבית, ולדיג. טכניקת הצלילה החופשית השתפרה מאוד בשנים האחרונות, וצוללים חופשיים מגיעים לעומקים ולשיאים חדשים.

החוויה שמעניקה הצלילה החופשית, היא חוויה של חופש ושחרור מתחת למים. ביחד עם חיבור לתחושה הפנימית, ולרגיעה קסומה.

האם צלילה חופשית מסוכנת? זו אחת השאלות הנפוצות ביחס לצלילה חופשית, מידי פעם אנו נתקלים גם בדיווחים על צולל שנהרג בצלילה חופשית, מה שמעצים את השאלה האם מדובר בתחביב מסוכן?

כדי לענות על שאלה זו נסקור את גורמי הסיכון הקיימים בצלילה חופשית ונשווה אותם לסיכונים שבצלילת מיכלים, ונתיחס למקדמי הבטיחות שיש לנקוט כדי להימנע מפגיעה, וכדי לשמור על צלילה בטוחה ונעימה.

1.    דקומפרסיה

מחלת הדקומפרסיה היא אחת מהתאונות השכיחות בצלילת מיכלים, והיא נגרמת כתוצאה משילוב של רמת חנקן גבוהה ברקמות, ביחד עם שהיה ממושכת בעומק, או עליה מהירה אל פני המים.

דקומפרסיה בצלילה חופשית כמעט ולא קיימת, כי הצולל החופשי אינו שואף אויר דחוס מתחת למים, והוא צולל רק עם האויר אותו שאף על פני המים, מה שמפחית את כמות החנקן. (לכן, בצלילה חופשית אין גם צורך בחניית דקומפרסיה).

דקומפרסיה בצלילה חופשית יכולה להיווצר רק בצלילות לעומק רב מאוד, או בסדרת צלילות חוזרות ללא הפסקה בין הצלילות.

צלילה חופשית/ אסף בנדל
צולל בצלילה חופשית בסטי"ל באילת/ צילום: צלול – אסף בנדל

2.    שכרון מעמקים

חנקן, חמצן וגזים נשימים נוספים הופכים ל"משכרים" כתוצאה מהעמקה ומהגדלת הלחץ. גם כאן, בניגוד לצלילת מיכלים, סכנה זו כמעט ולא קיימת, בגלל כמות האויר המעטה איתה מעמיק הצולל החופשי, ובגלל השהיה הקצרה בעומק. שכרון מעמקים משמעותי בצלילת חופשית יכול להגיע בד"כ בעומק של כ-90 מטרים ומעלה, אליו רוב הצוללים אינם מגיעים.

3.    חבלות לחץ

סיכון נוסף, הקיים בצלילה הוא חבלות הנגרמות כתוצאה מלחץ המים הגובר במהלך ההעמקה.

בין החבלות, חבלות אזניים, סינוסים, קנה, מעיכת מסיכה ומעיכת ריאות. חבלות אלו יכולות להיגרם גם בצלילת מיכלים וגם בצלילה חופשית.

בצלילה חופשית החשש למעיכת קנה וריאות גובר כי אין אוויר דחוס הממלא את כלי הנשימה. מצד שני, החשש לקרע כתוצאה מהתרחבות האויר בריאות בעלייה, או לתסחיף ריאה, אינו קיים בצלילה חופשית, מאותה הסיבה.

לסיכום חלק א':

הזכרנו עד כה חלק מגורמי הסיכון בצלילה, דקומפרסיה, שכרון מעמקים וחבלות לחץ. בחלק הבא, נסקור גורמי סיכון נוספים – תאונות כתוצאה משימוש בציוד לקוי, גורמים חיצוניים ופנימיים שונים, וכמובן, אובדן הכרה ועילפון מים רדודים, בהם עדיין לא עסקנו, וכן נתייחס לכללי הבטיחות המונעים תאונות אלו.

אסף בנדל הוא מדריך צלילה חופשית ב צָלוּל – צלילה חופשית באילת.

אתר: https://tsfreediving.com/

טל': 050-3314033

מועדון צלילה חופשית צלול

פייסבוק: https://www.facebook.com/Tsfreediving/

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Search Engine Submission - AddMe
דילוג לתוכן