הובלת צלילה/ רוני ירושלמי

איך לצלול בלי מדריך, לשרוד ואפילו להנות מזה?

מזל טוב! קיבלת רישיון צלילה. עבר שבוע ועכשיו אתה נחשב צולל מוסמך שיכול לקחת בן זוג, לשכור ציוד ולהתמודד לבד מול הים הגדול.

איך עושים את זה ונהנים?

  1. הכר את בן הזוג.

דע מהי רמת הניסיון וההסמכה של בן הזוג שלך. שאל אותו אם הוא בריא ואם יש משהו שהוא מרגיש שאתה צריך לדעת לפני הצלילה. מומלץ לצלול עם בן זוג שהוא צולל הצלה ומעלה, שמכיר את האזור. תאמו בינכם סימנים כדי שתוכלו לתקשר באופן יעיל מתחת למים. דעו מי מוביל את הצלילה ואיפה כל אחד מכם נמצא במהלכה.

  1. מהו נוהל הפרדות?

בנוהל הפרדות נכון המוביל יחפש את בן הזוג, בזמן שבן הזוג ישאר במקום ההפרדות למשך דקה או שתיים – תלוי מה החלטתם. אם אחרי הזמן שקבעתם לא מצאתם אחד את השני יש לבצע עליה בקצב בטוח לפני המים ולהמתין כמה דקות על פני המים. במקרה הבלתי סביר שבן הזוג שלכם לא עלה יש להודיע במידי למועדון הצלילה דרכו השכרתם את הציוד.

סכמו בינכם את נוהל ההפרדות לפני הצלילה.

איבוד בן זוג

  1. תכננו את הצלילה.

דעו את הדרך מרגע היציאה ממועדון הצלילה עד הדרך חזרה. במקרה ואינכם מכירים את האתר בקשו מאחד המדריכים שיסביר לכם את הניווט ונקודות הכניסה והיציאה הבטוחות. תכננו את זמני הצלילה לפי זמני דקומפרסיה וודאו שכל אחד יודע את מקומו ותפקידו בצלילה. תאמו בינכם באיזה שלב מבחינת צריכת אוויר מתחילים חזרה ושאלו באופן עקבי את בן זוגכם על כמות האוויר שלו.

  1. שימו לב לסביבה שלכם

הסביבה שלכם מתחלקת לטבע ולצוללים אחרים, מהטבע עליך לשמור מרחק בטיחות, לא להרחיף חול ולא לגעת בשום דבר. כל זה נעשה ע"י שמירה על איזון ניטרלי טוב לאורך כל הצלילה. לצוללים אתם צריכים להיות מודעים. בעקרון ישנם חוקי תנועה לא כתובים מתחת למים. הקבוצה או הזוג שאתם צוללים בו צריכים להשאר קרובים אחד לשני ובמבנה אשר סיכמתם עליו מראש בתחילת הצלילה בשלב התכנון.

אין לחתוך קבוצה באמצע, צולל אחראי חייב להיות מודע גם לקבוצות מסביבו ולנסות לא להרוס לאחרים את הכיף.

  1. קח מצפן.

ניווט טבעי הוא אחלה, כשהראות טובה, כשאתה מכיר את אתר הצלילה היטב. אבל כשהתנאים בים משתנים טיפה, ויש למשל זרם חזק שסוחף אותך או ראות לקויה, ניווט טבעי לא בהכרח יביא אותך לנקודה אליה אתה רוצה להגיע. להסתכל על מפה זה אחלה, אבל מאד קל לאבד אוריאנטציה מתחת למים ותמיד עדיף לדעת את האזימוט יציאה וכניסה שלך לכל מקרה שלא יהיה.

  1. בדיקת בן זוג

אין דבר יותר מבאס מלהגיע לצלילה ולהבין שיש תקלה בציוד או ששכחתם משהו קריטי כמו סנפירים או משקולות. בדיקת בן זוג שומרת עליכם מטעויות שעלולות להרוס לעכב או לסכן את הצלילה. היא מתבצעת בסדר הבא:

מ- מאזן – בדיקת ניפוח המאזן בצורה אורלית ובצורה מכאנית.

מ- משקולות – בדיקת שחרור מהיר של יד ימין (או שחרור מהיר במשקולות אינטגרליות) ולבדוק שהחגורה הדוקה וסגורה היטב.

א- אבזמים – בדיקה שכל אבזמי המאזן מהודקים כולל האבזם שתופס את המיכל

א- אוויר – בדיקה שהמיכל פתוח עד הסוף עם רבע סיבוב סגירה ונשימה של שני בני הזוג בו זמנית משני הווסתים של אותה המערכת נשימה תוך כדי הסתכלות על המד לחץ.

+ מסכה וסנפירים – וודאו שבן זוגכם לקח איתו את המסכה והסנפירים.

הכנה לצלילה

ממאא + – כמובן שכל אחד עושה את הבדיקות על בן הזוג שלו ולא על עצמו. יש לבצע את הבדיקה לפני כל כניסה למים ולא רק בתחילת יום הצלילה.

בקיצור, שמרו על קשר עין עם בן הזוג לאורך כל הצלילה, תאמו מראש את כל הפרטים ואל תשכחו לבדוק את הציוד.

ואם אתם עדין לא מרגישים מוכנים, צלילה מודרכת היא לא בושה, היא נותנת לכם לא רק ניסיון אלא את האופציה להנות מהצלילה בלי לנווט או לתכנן אותה בידיעה שתגיעו לאן שתרצו.

לצלילות מודרכות ופעיליות צלילה נוספות אפשר ליצור איתי קשר:

רוני ירושלמי

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Search Engine Submission - AddMe
דילוג לתוכן