בחירת השאקל המתאים עשויה להציל את חייך/ מאת Graham Savill

שאקלים - פריט נפוץ, פשוט ולעיתים מסוכן

בחרו את השאקל הנכון לצורך ותמנעו מתאונה

ראשית, עלי להתוודות – במהלך שנות הצלילה שלי ניסיתי והשתמשתי בכל אחד מהמוצרים הללו אך לאחר שסיפרו לי על הסכנות ולאחר שנוכחתי בעצמי עד כמה חלקם עשויים להיות מסוכנים, עברתי להשתמש אך ורק בשאקלים הקפיציים – דו צדדי או חד צדדי! במאמר אסקור חלק מהמוצרים הנפוצים בשוק ומדוע חלקם נקראים "שאקלי התאבדות".

הכלל הראשון – שחרור מהיר!

לפני שאכנס לפירוט – יש כלל שחשוב לשמור עליו – אין לחבר מתכת למתכת (או פלסטיק לפלסטיק) – תמיד יש לאפשר חיתוך מהיר של הציוד המחובר. זהו נושא בטיחותי! במקרה שפריט ציוד שחיברת אליך נתקע או נתפס במהלך צלילה – חשוב שתהיה דרך מהירה לשחרר אותו מבלי שזה ישפיע על המאזן, הריתמה או כל פריט חיוני אחר. לדוגמא – בצילום שלמטה ניתן לראות גלגלת שאמורה להיות מחוברת עם שאקל קפיצי אל D-Ring במאזן. במצב זה, במידה והגלגלת מסתבכת או נתקעת (ברשת או בין סלעים למשל), אין דרך לשחרר את הגלגלת מהמאזן (במידה והשאקל עצמו לא פועל כמו שצריך). הדרך הנכונה היא לחבר את הגלגלת כך שניתן יהיה לשחרר אותה בקלות ובמהירות – לחבר את הגלגלת לשאקל עם 'חוט בנג'י' שניתן לחיתוך מהיר.

גלגלת - ספול
גלגלת מחוברת באופן קשיח

"קרבינות"

כל אחד מהקליפסים שבתמונה מגיעים במגוון תצורות. הבעיה היא במנגנון הפתיחה – המוט הנועל נפתח כלפי פנים וגורם למספר בעיות:

קליפסים מסוג קרבינה - פתיחה כלפי פנים
קליפסים מסוג קרבינה – פתיחה כלפי פנים
  1. מהאיור השמאלי ניתן לראות כי על מנת לשחרר פריט אשר קשור לקליפס הוא חייב להיות באיזור 'A' – כל מה שנמצא מתחת למוט הנעילה – אין דרך לשחרר אותו!
  2. אם נתקלים בכבל או מוט עבה  – הם עשויים לדחוף את מוט הנעילה פנימה ולהתקע בין מוט הנעילה לקליפס וכך למנוע את פתיחת הקליפס. זו תופעה נפוצה בציוד שייט ונתקלתי בה לא מעט.
  3. בעיה נוספת שמתעוררת – אם קשרת אל ציוד הצלילה מספר פריטים באמצעות אותה קרבינה – לאור ההסבר שבסעיף 1. למעלה – יהיה קשר לשחרר אותם בבת אחת!

קליפס 'פרפר':

קליפס 'פרפר'
קליפס 'פרפר'

זהו צעד בכיוון הנכון. הפתיחה היא בכיוון ישר כלפי מטה – כלומר, כל הציוד שקשור משתחרר בבת אחת והשחרור הוא מהיר. אז אתם בבדאי שואלים – אם כך, מה הבעיה? אז ככה – מאחר וקשירת ציוד לקליפסים אלו נעשית באופן 'אוטומטי' – לחיצה כנגד קצה מוט הנעילה גורמת לפתיחתו, אתם עלולים להתקל במהלך צלילה בחבל, מוט או רשת אשר יקשרו אתכם באופן בלתי מתוכנן ומבלי שתהיו מודעים לכך. זהו בבדאי מצב בלתי רצוי ולעיתים יחלפו דקות עד שתבינו מה עוצר אתכם מלהמשיך

 

אבזמים פלסטיים:

יתרונם – קלים מאוד לשימוש – לחיצה של שני חלקי האבזם אחד מול השני – והאבזם נעול. אולם, השחרור יותר בעייתי – אם אתם צוללים עם כפפות או שניסיתם להפריד את שני חלקי האבזם בזווית – האבזם עשוי להתקע. חסרון נוסף הוא עמידותם – הפעלת לחץ גדול מהמותר – עשוי לשבור אותם. בודאי נתקלתם לא מעט בצוללים שמאלתרים קשירה של ציוד עם אבזם שצידו האחד שבור. לא מומלץ!

אבזמים פלסטיים
אבזמים פלסטיים

לאניארד:

פריט שהופיע בשוק בשנים האחרונות ומשמש בעיקר לקשירת ציוד צילום. הבעיה העיקרית היא שבזמן חיבור שני החלקים בחזרה, בלא מעט מקרים, תמצאו שקשרתם בתוך הלולאה ציוד נוסף שלא אמור להיות קשור.

לניארד - אביזר לקשירת ציוד צילום
לניארד – אביזר לקשירת ציוד צילום

Snap Bolts – שאקל קפיצי:

שאקלים קפיציים פשוטים פתורים מהסכנות ומהבעיות שציינתי למעלה ולכן תמצאו אותם לרוב בשימוש של צוללים טכניים. הם לא הפשוטים ביותר לתפעול (בעיקר אם אתם משתמשים בכפפות במהלך הצלילה) אך תרגול נכון של פתיחה ושחרור יפתרו את העניין בקלות. השאקלים הקפיציים הכפולים הם אפילו עוד יותר מומלצים – ניתן לשחרר את הציוד בשני הקצוות אם צריך – בצד בו הציוד מחובר וכן בצד בו השאקל מחובר אל המאזן.

שאקל קפיצי כפול
שאקל קפיצי כפול

לשאקלים הדו צדדים חסרון אחד בולט – אף אחד מהקצוות איננו קשור באופן מלא ולכן יש סיכון גדול יותר לאבד ציוד – אם אחד מצידי השאקל נפתחים באופן בלתי מתוכנן.

לסיכום:

קרבינות וקליפסים מסוג פרפר מכונים "שאקלי התאבדות" בגלל הסיכון שבמקרה הצורך לא ניתן יהיה לשחרר אותם או לחילופין שתמצאו את עצמכם  קשורים לפריט שעשוי יהיה לגרום לתקלה בטיחותית במהלך צלילה. ההמלצה היא Keep it simple – הפריט הפשוט – שאקל קפיצי חד או דו צדדי יעשו את העבודה בצורה הטובה ביותר במינימום סיכון.

הערה: האמור בכתבה איננו מהווה הדרכה או הוראות לאופן צלילה בטוחה ונכונה. תמיד יש להשמע להוראות החוק והוראות מועדון הצלילה/ מדריך צלילה מוסמך.

מקור
מאמר מתורגם (באישור) מהבלוג של גרהם סביל

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Search Engine Submission - AddMe
דילוג לתוכן