הרפתקאת ה”סרדין ראן” ונדידת לוויתני ההמפבאק – אופיר יהושפט – דרום אפריקה

מליוני סרדינים וארוחת מלכים ללוויתנים

חופי הפרא של דרום אפריקה – גן עדן ללוויתנים גדולי הסנפיר

לאחר שנה של טיול ביבשת אפריקה ביחד עם בן הזוג שלי, צח, אחת מהמטרות העיקריות של הטיול, הייתה לחוות מפגשים מדהימים עם בעלי החיים הפראיים שאפשר למצוא פה. אחרי ביקור בשמורת הסרנגטי ונגורונגורו לפגישה עם הענקיים שבבעלי החיים היבשתיים, בחרנו מטרה ישנה חדשה – לפגוש מקרוב את ענקי הימים, בראש הרשימה היה הלוויתן.

עוד לפני שהגענו לדרום אפריקה שמענו על אירוע “הסרדין ראן” – נדידת סרדינים ענקית המתרחשת לחופי דרום אפריקה. הסיבה המרכזית בגללה נודדים הסרדינים בקבוצה כל כך גדולה, ולאן, עדיין אינה ידועה לחלוטין. בנוסף לכך מתרחשת נדידה נוספת – נדידת לוויתן ההאמפבק, ממיימי הקרח באנטרקטיקה אל עבר האוקיינוס ההודי ובחזרה על מנת להתרבות וללדת צאצאים במים החמימים של האוקיינוס ההודי. הם עוברים בדיוק באזורים של הסרדינים ובאותם החודשים בדרך שלהם הלוך. לנו נאמר מפי מדריכי הצלילה באזורי דרום אפריקה – “הסרדין ראן זה הסיכוי הכי טוב לראות לוויתנים”.

אופיר וצח בסירה בדרך אל אתר הצלילה

מיד הבנו שהאירוע הזה מיוחד מאוד! הנה קצת הסבר על הסרדין ראן דרך החוויה שלי: האירוע הימי מתרחש פעם בשנה בחודשים יוני, יולי, אוגוסט . המקומיים הבהירו שהזמן הטוב יותר מבחינתם הוא בין אמצע יוני לאמצע יולי, והמקומות הטובים ביותר בדרום אפריקה לצפות הם אזורי ה – “wild coast” – קופי ביי, פורט סט. ג’ונס, ואיפה שאנחנו היינו – כפר קטן בשם מידומבי. טמפרטורת המים חייבת להיות נמוכה מ 21 מעלות, ובאזור חופי הפרא יש שפע של מקום ומעט מאוד איום על בעליי החיים, כך שאפשר לראות אותם הכי טוב.

כדורי סרדינים וחגיגה מעל ומתחת למים

הגענו לדרום אפריקה ומיד התחלנו לחפש דרך להשתתף בסרדין ראן בתור צוללים! להשתתף בעצם אומר שיוצאים על סירת מנוע מהירה כל בוקר ובמשך שעות עד אחר הצהריים, מחפשים את מה שכולם רוצים לראות – כדורי הסרדינים! התופעה מדהימה – המוני דולפינים מסוג דולפין מצוי בדרום אפריקה, רודפים אחרי הסרדינים הנודדים ובפעילות משותפת שוחים סביבם עד שאלפי הדגים יוצרים כדור ענק וככל שהדולפינים ממשיכים לשחות סביבם במעגלים במהירות, הכדור נשמר. כאן תורן של הציפורים – המוני ציפורים דייגות מגיעות בלהקות ללכוד את הסרדינים, אותם דוחפים הדולפינים עד לפני המים, כדי שלא יוכלו לברוח. הציפורים יורות עצמן למים, תופסות מה שהצליחו ועולות בחזרה, חלקן אפילו שוחות מתחת למים בתנועה מצחיקה ביחד עם הדולפינים במסע הציד, כמה שניות וגם הן בחוץ. בתוך ומחוץ למים חגיגת האכלה מרהיבה, עשרות ציפורים ואף יותר בצפיפות. במים הדגים בהמוניהם, הדולפינים מסביבם במהירות ומכל עבר, מתחת לכולם שוחים הכרישים שרק מחכים להזדמנות לצוץ, לצוד לעצמם את הארוחה שלהם ולהיעלם שוב לעומק. מפעם לפעם אפשר לראות לוויתן מסוג אובלנה דרומית, שנפוץ בחופי דרום אפריקה, מגיע במטרה להשתתף בסעודה גם הוא. לוויתני ההאמפבק לעומתם, לא אוכלים את הדגים ורק חולפים באזור בעצמם, אנחנו ראינו המונים מכל עבר! קופצים, שוחים, בשיירות או בזוגות בדיוק באותו אזור, הכל סביב סירת הגומי הקטנה שלנו בלב ים.

חבורת הצוללים השמחה בדרך למרוץ הסרדינים

מרקוס – האיש האגדי שהיה אחראי על כל זה, דאג להכל מהתחלה ועד הסוף, וסמכנו עליו בעיניים עצומות, בסירת גומי קטנה ביחד עם הקבוצה חווינו הרפתקה אמיתית – מהלך השייט הוא מדהים, מוקדם בבוקר יוצאים לים ומתחילים בחיפושים, תוך כמה דקות כבר מוצאים אקשן. לפעמים מחכים, אבל באמת לא יותר מידי, הסירה הקטנה והמהירה מגיעה ללוויתנים שראינו גם מרחוק, הדולפינים גולשים על הגלים שלנו, ואנחנו מגיעים במהירות גם לגושי הציפורים שנמצאות מאוד רחוק מאתנו. כשהסירה מתקרבת בשקט אל לוויתן או התרחשות של ציפורים ודולפינים, לרוב אנחנו יורדים מהסירה רק עם ציוד לשנירקול (מסכה, סנפירים, חליפה ושנורקל) בשביל לשחות כמה מטרים, להתבונן במחזה מקרוב ולחזור בחזרה לסירה. כשכדור הסרדינים יציב אפשר גם לרדת עם ציוד צלילת מיכלים. לי היו מפגשים מדהימים עם מספר סוגים של כרישים, המוני דולפינים מכמה סוגים, המוני ציפורים ודגים, וגם כמה מפגשים מקרוב עם לוויתני ההאמפבק, מפגש אחד אפילו מקרוב מאוד. טעימה מהחוויה – בסרטון שלמטה.

אני רק רוצה להעביר בכמה מילים את התחושות שהרגשתי כאשר אחר הצהריים אחד הזדמן לי ולצח מפגש מדהים עם לוויתן מסוג האמפבק וכך במשך שתי דקות מהמרגשות בחיי, התגשם החלום שלנו, מרקוס מצא את הלוויתן והתקרבנו בשקט, אני ירדתי למים ראשונה עם המצלמה, הגעתי כל כך קרוב לאחד ומרוב התרגשות מבלי ששמתי לב ללוויתן נוסף עד שהוא הגיע מהצד ממש מולי וממש קרוב, חווית הגודל, כל כך קרובה וכל כך קטנה, הייתה מפחידה קצת ובעיקר מדהימה! לאחר שתי דקות של השתאות מולם וגם שחייה אחורה כי הם התקרבו לכיווני, הם צללו לעומק ונעלמו. רק כשהרמתי את הראש לצרוח מהתרגשות, ראיתי שצח היה לידי, חווה את זה גם.

רוצים להצטרף לחוויה?

ביולי 2019, יוצא טיול כזה בהובלתי, בעזרתם האדירה של אמיר גור ו”צלילה גיאוגרפית” ואלון צינגוט -“הגמל המעופף”. אני רוצה לאסוף קבוצה של אנשים אוהבי ים וטבע כמונו, לאירוע כזה מיוחד. עם מרקוס האיש שמארגן לנו שם הכל בצורה הכי טובה שיכולתי לבקש, שהוא בעצמו דרום אפריקאי בעל מועדון צלילה במוזמביק, משיט הסירה בעל כישרון ימי אדיר ועיניי נץ. הטיול יכלול טיסות מישראל וחזרה, נסיעות, לינה, ארוחות, ויציאה לים, גם לצלילות כרישים באליול שאול – אתר הכרישים הכי שווה בדרום אפריקה למפגש עם כמה סוגים של כרישים, וגם למירוץ הסרדינים בחופי הפרא, את המירוץ לפעמים עושים בצלילת מיכלים ולפעמים בשנירקולים וחופשיות ובוודאי שיש הרבה צילום טבע ימי!

קבלו הצצה לוידאו מהחוויה המדהימה הזו:

ביחד, ניצא למסע לצפייה בתופעת הסרדין ראן, כרישים בשפע, ונדידת לוותני ההאמפבק! מזמינה אתכם להצטרף אלינו להרפתקאה ימית של פעם בחיים.