פח האשפה שינקה את הים – באתר גיוס ההמונים אידיגוגו

התחממות מי הים היא אחת הסיבות המרכזיות לתופעות מזג האויר הקיצוניות הפוקדות את העולם בשנים האחרונות. אלפי טונות של חומרים פלסטיים יוצרים מעיין שכבת בידוד אשר מונעת מהחום הנצבר במיים להפלט לאטמוספירה ובכך גורמים לעליה מתמדת של טמפרטורת המים. יתרה מכך, הנזק הנגרם מאותם אלפי טונות של אשפה פוגע בבעלי חיים המנסים לאכול את הפסולת ונחנקים לא פעם ובעצם, אותה אשפה מפירה את המאזן האקולוגי באופן חמור ביותר.
לאחרונה, באתר גיוס ההמונים אידיגוגו (Indiegogo), פירסמו שני יזמים מאוסטרליה פרוייקט חדש לפיתוח מעיין פח אשפה אוטומטי אשר יסייע בניקוי הים מאותן טונות של אשפה המושלחות מדי יום לים. לצפיה בפרוייקט לחצו כאן.
אמנם, במקומות רבים בעולם מבוצעות פעילויות ניקוי, בעיקר סביב נמלי ים, מרינות ומועדוני יאכטות, אך אילו יקרים ולא מאוד אפקטיביים בדרך כלל. אחד הפרוייקטים החדשניים בתחום הוא של סטודנט הולנדי בשם בויאן סלאט(Boyan Slat) אשר המציא מערכת פאסיבית לאיסוף שאריות הפלסטיק המזהמות. המערכת שהמציא מתבססת על זרמי הים ומנצלת את העובדה שחלק ניכר משאריות הפלסטיק והפסולת נסחפים עם זרמי הים. מדובר על מערכת יקרה מאוד שרק אחרי הרצאה ב TEDx, הצליחה לסחוף רבים להצטרף לרעיון. המצאה זו טרם הגיעה לידי מימוש.
צפו בהרצאה המרתקת: (11 דקות בלבד):

שני הממציאים האוסטרלים – אנדרו טרטון ופיט סגלינסקי החלו בפרוייקט Seabin לפיתוח פתרון קטן, נייד ועצמאי אשר מיועד לאסוף את הפסולת בעיקר באיזורי נמלי ים ומרינות אשר "אחראים" למירב הפסולת אשר מוצאת את דרכה לאוקיאנוסים.
הרעיון העומד בבסיס הפיתוח הוא מעיין פח אשפה גדול אשר מקובע למזח. הפתח העליון של הפח צף קרוב לפני המים. משאבה הממוקמת בתוך הפח גורמת לסחיפה של מיים דרך פתח הפח. עם המיים, נסחפת הפסולת המסוננת דרך רשת הממוקמת בתוך הפח.
צפו בהדגמא:

לטענת טרטון וסגלינסקי, לכשיוצבו הפחים במספיק נקודות בעולם, אחוז הפסולת המגיעה לים הפתוח, תפחת בצורה משמעותית ביותר.
גיוס הכסף החל בסוף שנת 2015 וכבר בראשית השנה (2016), הושלם יעד הגיוס ואף מעבר לכך.

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Search Engine Submission - AddMe
דילוג לתוכן