ההסטוריה של הצילום התת ימי – חלק א'

הנסיונות הראשונים - כבר באמצע המאה ה 19!

חלק א' – הנסיונות הראשונים 

המסע המופלא של צילום תת ימי החל באופן מפתיע דווקא ממחקר על רכיכות. ביולוג צרפתי בשם לואיס באוטאן (Louis Boutan) רצה ללמוד על סביבתן הטבעית של הרכיכות בים ומצא עצמו פורץ דרך בטכניקות וטכנולוגיות צילום תת ימי אשר לא הושגו על ידי אף חוקר אחר עוד עשרות שנים אחריו!

באוטן לא הסתפק במחקרים במעבדה, הוא היה הרפתקן אמיתי אשר שילב בין אהבתו לטבע ולמחקרים אותם ביצע.

בשנת 1880 (!!), בהיותו בן 21 בלבד, ושנה לאחר קבלת תואר דר' מאוניברסיטת פאריז, נסע באוטאן לאוסטרליה שם החל לעסוק במחקר העוסק בהתפתחותן של 'חיות כיס' (קנגורו למשל). מספר שנים לאחר מכן, הפך למרצה באוניברסיטת לייל שבצרפת ובמקביל החל ללמוד ביולוגיה ימית וביצע מחקרים בדרום צרפת ובים האדום.

הורדה של צולל למים בדרום צרפת PUBLIC DOMAIN
הורדה של צולל למים בדרום צרפת
PUBLIC DOMAIN

זה היה בדרום צרפת כאשר לראשונה החל באוטאן לדמיין את האפשרות לצלם מתחת למים. באוטאן, החל לבצע מחקרים במעבדה קטנה השוכנת בצרפת סמוך לגבול עם ספרד. המעבדה, אראגו שמה (Arago) הממוקמת מעל כפר דייגים קטן, נוהלה על ידי זאולוג מפורסם מאוניברסיטת פאריז אשר הקים אותה בשנת 1882 (המוסד קיים עד עצם היום הזה – the Observatorie océanologique de Banyuls sur Mer). את הצלילה הראשונה שלו ביצע באוטאן בשנת 1886 אך חלפו עוד חמש שנים עד שהחל לגבש את הרעיונות שלו לגבי צילום תת ימי.

דגם של מצלמה תת ימית (בצד שמאל) וצילום של שושנת ים (בימין) PUBLIC DOMAIN
דגם של מצלמה תת ימית (בצד שמאל) וצילום של שושנת ים (בימין)
PUBLIC DOMAIN

חווית הצלילה היתה כה משמעותית עבור באוטאן ושנים לאחר מכן הוא נזכר: "זה היה כל כך יפה ושונה שתכופות מצאתי את עצמי משתוקק לתעד את המראות שנגלו לעיני כמו גם הרצון להביא מזכרות מהחוויות שבצלילה" באוטאן השתוקק לצלם את המראות מתחת לפני הים!

בראשית שנות ה 90 של המאה ה – 19 (1890), טכנולוגית הצילום עשתה כוורת דרך גדולה מאז הוצג בשנת 1839 דגם ראשון של מצלמה. למרות ההתקדמות הטכנולוגית, בתהליך הצילום עדיין נעשה שימוש בלוח זכוכית או מתכת, כימיקלים וחישוב מדוייק של משך החשיפה. בספרו העוסק בנושא הצילום התת ימי, מעלה באוטאן את הספקות שהיו לו בראשית הדרך: "האם הסביבה התת ימית מתאימה בכלל לצילום? האם ניתן יהיה לקבל צילומים טובים?"

הצילום התת ימי הראשון

באוטאן לא היה הראשון לנסות ולצלם מתחת לפני הים. כבר בשנת 1856, אנגלי בשם וויליאם טומפסון בנה דגם של מצלמה אותה עטף בקופסאת עץ עם חלונית זכוכית ובעומק של 18' (כ – 6מ') צילם תמונה בודדת (לאחר כל צילום נדרש היה להחליף את לוח המתכת..). חרף העובדה שכל מה שהתקבל הוא צילום עכור בגוונים שונים של אפור, זהו נחשב לצילום התת ימי הראשון.

באוטאן ידע שעליו להתמודד עם שתי סוגיות: תאורה ולחץ. כמו כל מדען טוב, הוא החל לתכנן ולנסות פתרונות. הדגם הראשון אותו בנה וניסה היתה מצלמה אשר הוכנסה לתוך מארז נחושת אטום אשר צויד במנוף הפעלה לצמצם. על מנת להתמודד עם הלחץ, אל המארז חובר בלון מלא באויר אשר הזרים את האויר אל תוך המארז ככל שהעמיקו.

את הנסויים הראשונים ביצע החל משנת 1893 אך התוצאה כפי שתיאר אותה באוטאן היתה "עכירות לא אחידה". הוא המשיך בניסוייו תוך שימוש בפילטר כחול ואז בשנת 1896 ניסה משהו חדשני לגמרי: מצלמה אשר פלטות המתכת שלה נשארו חשופות למי הים כך שניתן יהיה להחליפן תוך כדי צלילה. הוא פיתח לוחות מתכת מיוחדות שיהיו עמידות למי הים והתוצאות לפי דבריו היו :"בינוניות".

סרטון ביוטיוב על ההסטוריה של הצלילה התת ימית: (כנראה שברבות הימים יש גרסאות שונות על הצלם התת ימי הראשון)

בפרק הבא –  התמודדות עם אתגרים טכנולוגיים נוספים – עיוותים אופטיים, תאורה ועוד.

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Search Engine Submission - AddMe
דילוג לתוכן